Camaro och Camaro, det enda som är Camaro på den här bilen är backspeglarna.
Karossen är omgjord för att passa racingklassen bättre och är i glasfiber för att få ner vikten. Bilen är i sig alltså ett chassie-bygge med plastkaross och V8 Thunder Cars tillåter även karosser från Ford Mustang och Dodge Challenger.
Totalvikten med förare är minst 1215 kg vilket är ett halvt ton mindre än vikten av en standard-Camaro.

Motorn är en modifierad Corvette LS3-motor byggd på aluminiumblock med insprutning och levererar 450 hästkrafter enligt reglemente. Motorn levereras original med en strypning från GM Racing för att öka livslängden och tillförlitligheten (och för att inte utmana STCC allt för mycket vad gällande prestanda).

Växellådan är en 4-växland G-Force Dogring med H-mönster. Rakskurna drev gör att koppling mellan växlarna är ett valfritt beslut, men oftast så kopplar man under nedväxling eftersom det är då påfrestningarna för växellådan är som störst.
Bakaxeln är en 9″ Ford-axel med flytande drivaxlar och quaife diff (stel bakaxel ger Nascar-känsla!)

Fjädrar och stötdämpare är från Öhlins vilket gör bilen till en fullt potent racemaskin även i kurvorna.

Vi tävlar på däck från Yokohama och miljöbränsle från Aspen (alkylatbränslet Aspen+ ersätter etanol för att hålla nere påfrestningarna på miljön)

Det var lite raka fakta om bilen, fler frågor lämnar ni i kommentarsfälten!

/ J

Comments

comments


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.